Carta Organisasi - Agensi
Carta Organisasi - Bahagian
Carta Fungsi
Aktiviti-aktiviti bagi Fungsi
UNIT KAWALAN REKOD DAN FAIL
- Memantau pengurusan rekod jabatan yang dilaksanakan di semua pejabat MAIM dan cawangan-cawangan
- Memastikan rekod-rekod rasmi jabatan, laporan-laporan berkaitan direkod dan dijilidkan supaya mudah dirujuk
- Melaksanakan pengurusan rekod jabatan bagi semua dokumen terbuka jabatan sahaja
- Mengurusetiakan Mesyuarat Jawatankuasa Pengurusan Rekod (JkPR) DAN Mesyuarat Jawatankuasa Teknikal Pengurusan Rekod (JTPR)
- Melaksanakan pelupusan rekod jabatan
- Melaksanakan latihan penggunaan sistem pengurusan rekod digital jabatan
- Menyelia Bilik Dokumentasi MAIM
- Menguruskan Bilik Rekod/Fail Jabatan
UNIT PENGURUSAN ASET
- Mengurusetiakan Mesyuarat Jawatankuasa Pengurusan Aset Kerajaan (JKPAK), Majlis Agama Islam Melaka yang bersidang empat (4) kali setahun;
- Melaksanakan pengurusan Aset Alih MAIM di ibu pejabat dan setiap cawangan yang meliputi proses berikut:
- Penerimaan;
- Pendaftaran;
- Penggunaan, Penyimpanan, Pemeriksaan;
- Penyelenggaraan;
- Pelupusan; dan
- Kehilangan dan Hapus Kira.
- Melaksanakan pengurusan stok di Stor Utama yang meliputi proses berikut:
- Penerimaan;
- Merekod Stok;
- Penyimpanan Stok;
- Pengeluaran Stok;
- Pemeriksaan Stok;
- Keselamatan dan Kebersihan;
- Pelupusan Stok; dan
- Kehilangan dan Hapus Kira.
- Melaksanakan pengurusan kunci keselematan di Ibu Pejabat Majlis Agama Islam Melaka yang meliputi proses berikut:
- Kawalan Kunci Keselamatan;
- Penyimpanan Anak Kunci;
- Kunci Pendua; dan
- Kehilangan Anak Kunci.
PROSES MELANTIK PANEL
- Menerima permohonan dari pihak klinik
- Adakan lawatan ke premis untuk pemeriksaan perjalanan kelinik, kedudukan dan keperluan setempat;
- Buat laporan dan cadangan serta hantar kepada setiausaha / ketua bahagian;
- Sekiranya cadangan untuk melantik dipersetujui teruskan proses melantik sekiranya tidak dipersetujui keluarkan surat jawapan tidak dipersetujui;
- Sediakan dokumen perjanjian pelantikan panel doktor MAIM;
- Maklumkan kepada semua kakitangan MAIM atas lantikan;
- Masukkan dalam senarai panel doktor;
- Fail dan rekod.
PROSES MEMBUAT BAYARAN:
- Kakitangan / Ahli Keluarga Seperti Suami / Isteri / Ibu / Bapa / Ibu / Bapa Mertua / Anak 21 Tahun Kebawah Menggunakan Panel Doktor Dengan Mengemukakan Buku Rawatan Kepada Klinik Panel;
- Menerima Tuntutan Dari Klinik Panel;
- Menyemak Tuntutan Dari Segi Pengguna, Kadar Yang Dituntut, No Invois, Tarikh Dokumen Sokongan iaitu Salinan Potostat Penyata Akaun;
- Hantar Kepada Ketua Unit Untuk Pengesahan;
- Menyemak sekali lagi dan mengesahkan invois;
- Sekiranya lengkap dan tiada pembetulan hantar kebahagian kewangan untuk proses bayaran;
- Merekod kadar penggunaan dalam rekod penggunaan beserta baki. Peruntukan diberi setahun adalah sebanyak RM 2,000.00;
- Membuat Bayaran.
UNIT PENTADBIRAN AM
- Melaksanakan pemantauan pengurusan pejabat selaras dengan Pekeliling Pengurusan Pejabat Kerajaan
- Memantau pengurusan dan perkhidmatan keselamatan bangunan-bangunan MAIM
- Menyelaras pergerakan pemandu dan PAP berdasarkan keperluan jabatan
- Mengurusetiakan Mesyuarat MBJ, Mesyuarat Pengurusan dan Mesyuarat Bahagian
- Menyelaras kehadiran pegawai ke majlis-majlis rasmi jabatan luar dan agensi negeri
- Menguruskan dan menyelia pembayaran bil-bil utility jabatan
- Melaksanakan dan menyelaras urusan tuntutan balik penggunaan panel klinik
- Menguruskan proses perlantikan panel klinik
- Melaksanakan pengurusan kenderaan Jabatan
- Menguruskan pengurusan panjar wang runcit bahagian
- Membuat LO untuk pembelian
- Membuat Nota Minta